Každý den se na nás z médií řítí velké množství informací. Kde se berou, co se s nimi děje, čemu věřit, co zahodit a jak texty, fotografie nebo videa ověřovat, se dozvíte v sérii vzdělávacích videí Jak na média. Videosérie vznikla díky spolupráci ČTK Connect a
Google News Initiative. Kromě zveřejnění na webech a sociálních sítích nabídne ČTK sérii například školám, pro které budou připraveny i pracovní listy s úkoly.
První díly videosérie přibližují základní způsoby, jakými zprávy vznikají...
Zprávy mívají různý rodokmen. Vždy by v nich ale mělo být jasné, odkud se vzaly. Nejčastěji vznikají zprávy tak, že se novinář sám vyptává, telefonuje, hledá, zjišťuje. Dalším zdrojem jsou informace nějakým způsobem dodané, například prezentované na tiskové konferenci nebo zaslané do redakce ve formě tiskové zprávy. Třetím způsobem zdrojování je převzetí od jiného českého nebo zahraničního média nebo zpravodajské agentury.
Ve všech případech platí, že novinář s informací dále pracuje - třeba...
Fotografie mohou zachycovat skutečnost v působivé zkratce, snadno se ale také mohou stát nástrojem manipulace. Snímek je dnes možné snadno digitálně upravit, případně jej nechat vygenerovat pomocí umělé inteligence. Někdy může být fotografie pravá, ale lže její popisek.
Naštěstí existuje hned několik užitečných nástrojů, s jejichž pomocí lze fotografie a jejich původ ověřovat. Jde například o různé služby pro zpětné vyhledávání obrázků, např. Google Image Search. Po vložení snímku do...
Realitou současného světa je informační přehlcení. Různé informace se na člověka valí ze všech stran a z různých médií. Ne všechny informace se ale rodí rovné - za některými je práce profesionální redakce s jasně danými pravidly, jiné nemají daleko k drbu anebo pomluvě.
Při zvážení důvěryhodnosti informace může pomoci několik pravidel:
1) je dobré položit si otázku, zda je informace vůbec možná, pravděpodobná.
2) jak důvěryhodný je zdroj informace (lze snadno dohledat, kdo je vlastníkem...
Umělá inteligence s sebou nese i stále dokonalejší umělá média - ať už fotografie, videa nebo audia. Zobrazují něco, co neexistuje v realitě nebo události, které se nikdy nestaly. Typicky využívají podoby známých osobností, kterým vkládají do úst falešná vyjádření. Zatímco ještě nedávno působila velmi neuměle, nyní se objevují stále dokonalejší výtvory a zřejmě není daleko doba, kdy budou rozpoznatelné jen s velkými obtížemi.
Vytvořit deepfaky je dnes díky neuronovým sítím jednodušší a...