8.11.2024 14:27
Jak česká média informují o Evropské unii a co dělá české ministerstvo zahraničí pro větší propagaci evropských témat sdělil ČTK náměstek ministra zahraničí Jan Marian.
Jak podle vás česká média informují o EU?
Dění v Evropské unii se detailně věnuje několik pořadů, které jsou však určeny pro specifickou bublinu: Bruselské chlebíčky (ČRo), Bruselský diktát (Půr+Houska), newsletter Ředitelé Evropy (Houska), Evropa zblízka (Deník.cz, Luboš Palata). Detailně pokrývá dění v EU také česká odnož bruselského serveru Euractiv, kterou vlastní a šéfuje jí novinářka Aneta Zachová.
Intenzivně začala informovat o dění v EU také televize CNN Prima News, a to zejména před posledními volbami do Evropského parlamentu. Od té doby jednou měsíčně vysílá pořad České zájmy přímo ze Štrasburku, s moderátorkou Terezií Tománkovou.
Stálé zpravodaje v Bruselu má ČTK, ČRo, ČT, Nova. CNN Prima News ve druhé polovině roku 2024 usilovala o sdílené místo stálého zpravodaje spolu s dalšími televizemi střední Evropy, ale nezískala pro to zatím financování. Česká média informují o dění v EU často pouze tehdy, když cítí kontroverzi nebo nějaký „bizár“.
Kde by se mohla informovanost zlepšit?
Novinářky a novináři budou psát a natáčet pouze takové reportáže, které budou jejich diváky zajímat. V tuto chvíli je drtivá většiny agendy proudící z EU natolik nesrozumitelná, že se v ní často neorientují ani samotní aktéři, natož pak novináři. Státní správě se nedaří zapojit do dění ty novináře, kteří sice pokrývají specifické domácí oblasti (například zemědělství, finance, nebo životní prostředí), ale jejichž agenda je přímo a zásadně ovlivněna EU. MZV si dalo za úkol naučit ostatní resorty vozit novinářky a novináře do Bruselu na pravidelné Rady EU, kde by jim kolegyně a kolegové ze Stálého zastoupení poskytli brífinky, seznámili je s pro ně relevantními lidmi, apod. Pilotním takovýmto projektem bude lednová rada ministrů zemědělství, kam ministr Výborný poveze pětici českých novinářů, kteří v Bruselu na Radě nikdy předtím nebyli a kteří mají zájem se dozvědět, jak EU ovlivňuje jejich agendu.
Co pro lepší informovanost o EU dělá MZV ČR?
Viz. výše uvedené. Každý měsíc bereme na Radu ministrů pro zahraniční věci (FAC) novináře, kteří tak nemusejí platit výdaje za cestu. Novináře brífují naši kolegové, aby byli v obraze a věděli, co od Rady očekávat. Příležitostně děláme na okraj FAC speciální brífinky pro novináře na témata, která chceme prezentovat ve veřejném prostoru – naposledy například brífink s Tomášem Kopečným na téma muniční iniciativa.
Nad rámec těchto aktivit během samotných „FACů“ jsou naši kolegové připraveni briefovat novináře i v průběhu roku v Černínském paláci – aktivně toto dělá například náměstek Eduard Hulicius, nebo kolegové, kteří se účastní takzvaného Národního konventu o EU.
Uveďte konkrétní příklady povedených projektů, které MZV podpořilo a které nějakým způsobem informovaly o EU.
Nejvíce aktivit se uskutečnilo u příležitosti 20. výročí vstupu do EU. MZV se zaměřilo na představování těch lidí, kteří fakticky spolutvoří Evropu. Publikovali jsme medailonky lidí, jako jsou velvyslankyně Edita Hrdá a Jitka Znamenáčková, nebo tisková mluvčí Alice Krutilová.
Uspořádali jsme debatu pro veřejnost s vrchním ředitelem Jaroslavem Kurfürstem. Uspořádali jsme také řadu debat pro střední a vysoké školy na téma česká diplomacie v EU. Na mostě Legií a Rašínově nábřeží v Praze jsme umístili během oslav výročí vstupu do EU i výstavu. V tuto chvíli připravujeme s think-tankem Europeum několik výjezdů do regionů k evropským tématům.
Existuje projekt Tvoříme Evropu, je podle vás vhodně nastaven a má šanci splnit v něj vkládané ambice?
Portál v tuto chvíli funguje výborně pro ty mladé lidi, kteří se o EU zajímají, chtějí ji studovat a chtějí v ní případně pracovat. Nejsem si jist, zda portál využívají novináři pro čerpání informací či témat.
Je vůbec možné účinně informovat o něčem tak rozsáhlém a mnohovrstevnatém jako je EU v nějakém jednotném formátu?
Na MZV se koncem října uskutečnil kulatý stůl ke komunikaci EU, kterého se zúčastnila jak státní správa, tak nevládní organizace a novináři. Bohužel v tuto chvíli bojujeme s tím, že soukromá média, která mají na trhu největší zásah, nejeví zájem o spolupráci v evropských tématech – respektive nám se tolik nedaří je vhodně zaujmout. Dokud nebudeme umět podávat informace zjednodušeně, srozumitelně a zábavnou formou, nebude informovanost o EU lepší.
Na MZV se podařilo komunikaci o zahraniční politice vylepšit tak, aby lidi zajímala a bavila. Chceme, aby naše komunikace byla erudovaná (zapojujeme do komunikace naše odborníky), odvážná (nebojíme se říkat věci na přímo bez omáčky) a zábavná (jdeme občas na hranu toho, co se od státní instituce očekává). To stejné musíme udělat nyní i v otázce EU.
Měl by stát a jeho představitelé o EU komunikovat s velkými médii, či spíše s různými internetovými influencery a podobně?
Měl by dělat obojí, a to také MZV dělá. Na brífinky zveme jak novináře médií veřejné služby, tak komerční, tak influencery. Na všechny nahlížíme stejně, chováme se k nim stejně a poskytujeme stejný servis. Cílem naší práce s novináři je, aby se informace dostala k co největšímu počtu lidí. Když připravujeme cestu ministra, tak se novinářů dopředu zeptáme, co chtějí zpracovávat za téma. Dodáme jim podklad, vhodné respondenty, případně jim zajistíme i logistiku.
Závěrem – budeme rádi, když se novinářky a novináři přijdou na MZV seznámit s naší prací a využijí možnost jezdit s námi na služební cesty.
ČTK