21.11.2023 20:25
Europarlament je připraven zahájit jednání se státy EU o pravidlech na snižování emisí CO2 u nových těžkých nákladních vozidel, mezi něž patří autobusy, nákladní automobily a přívěsy. Svůj vyjednávací postoj přijali europoslanci 445 hlasy (152 bylo proti a 30 se zdrželo hlasování).
Poslanci požadují, aby byly stanoveny přísné cíle pro snížení emisí CO2 u středně těžkých a těžkých nákladních vozidel, včetně účelových vozidel (jako jsou popelářské vozy, sklápěcí automobily nebo domíchávače betonu) a autobusů. Cíle by činily 45 procent pro období 2030 až 2034, 65 procent pro období 2035 až 2039 a 90 procent od roku 2040.
EP souhlasí s návrhem komise povolit od roku 2030 registraci nových městských autobusů pouze s nulovými emisemi a navrhují dočasnou výjimku (do roku 2035) pro městské autobusy poháněné biometanem, a to za přísných podmínek.
„Přechod na nákladní vozidla a autobusy s nulovými emisemi je nejen klíčem k dosažení našich cílů v oblasti klimatu, ale také zásadním faktorem pro čistší ovzduší v našich městech. Jednomu z hlavních výrobních odvětví v Evropě poskytujeme jasnou představu a jasnou pobídku k investicím do elektrifikace a vodíku. Vycházíme z návrhu komise, rozšiřujeme jeho působnost a upravujeme několik cílů a referenčních hodnot, abychom dohnali realitu, protože přechod na nový systém probíhá rychleji, než se očekávalo,“ uvedl nizozemský zpravodaj Bas Eickhout (Greens/EFA).
Parlament je nyní připraven zahájit jednání s členskými státy o konečné podobě legislativního návrhu.